Reis langs Portugese steden en stadions – de Portugese Superliga


Defensief, saai, met soms een geniale inval en keihard, zo is het Portugese voetbal.  In schril contrast staan daarmee het lieflijke landschap, de blauwe zee, de goede vis, kip piri piri, de fado en de bescheidenheid van de Portugezen. 

Lissabon is een prachtige, sfeervolle, toegankelijke en goedkope stad. Mooie pleinen,kleuren en geuren en overzichtelijk. Het laatst was ik er in 2003. Het was toen mogelijk om op 200 meter van de toeristische bezienswaardigeheden op een terras een liter wijn voor 3 euro te bestellen.

Vooral in de jaren ’80 kwam ik er vaak. Een weekje met het vliegtuig en in de stad vanuit een goedkoop pension, fado avonden, voetbalwedstrijden en films (eerder uit dan in Nederland) bezoeken.

Portugal loopt op sommige punten wat achter.
In de jaren ´80 en ´90  bezocht ik voetbalwedstrijden van Farense, Porto en Sporting. De supporters luisterden bijna allemaal mee met de transistorradio, zoals tot in de jaren ´60 in Nederland. Door radio´s hoorde je bij je buurman dan `Poing, poin poing, Gooaaaaaaaaal de Benfica, Golgolgolgolgolgol de gooomeeeeesjjjjjjjjjjjjjj, goaaaaaal…..poing, poing, poing’. Soms kijk ik Eurosport en dan komen de stadions weer voorbij.     


Een kort overzicht van de ploegen uit de Superliga, voor de liefhebbers.

Academica Coimbra

De voetbalploeg, een saaie middenmotor meestal,  zegt me weinig de stad iets meer. Coimbra Ligt tussen Porto en Lissabon en is de universiteitstad van Portugal. vanaf de richting Lissabon rechtsaf en omhoog ligt het dorp met het voormalige huis van de schrijver Gerard Komrij.

Wat bijblijft is een klein pleintje, Praca de Comercio met een leuk pension. Dat pleintje zag ik later tijdens de Teleac cursus Leer Portugees terug.  In de omgeving is het goed eten en ik zag er rond 1990 de film Rain man, die met een snelheid van 110 % liep om binnen de tijd te blijven.  

Belenenses

Wat een tragiek. Anderhalve week geleden zag ik Belenenses-Bayern Munchen. Belenenses had in Munchen met slechts 1-0 verloren. Toch zaten er maar een paar duizend mensen in het stadion in de wijk Belem, niet ver van de Taag. De wijk trekt toeristen vanwege de Torre de Belem en het Jeronimusklooster. Uiteindelijk won Bayern.

Benfica

De club met historie. De grootste club ter wereld zelfs, met 160.000 leden en met de meeste sucessen. Wie kent niet Chalana, Eusebio, Nuno Gomes, Deco, Mourinho, Tiago, Rui Costa en Simao.

Het speelt in het Estadio da Luz. Door toeval ben ik er nooit geweest. Koeman was er even trainer.

Boavista

Hier was onze ADHD trainer Petrovics (nu RKC) enkele maanden trainer en het was geen succes. Dat was te verwachten. In Nederland kennen we Petrovic en zijn gebruiksaanwijzing. In Portugal niet. Het speelt in een stadion met steile tribunes in een betere buurt van Porto en met zwart wit geblokte shirts. Een enkele keer haalt het Europees voetbal. Jimmy Hasselbaink speelde hier kort, maar scoorde veel.

Estrela de Amadora

Amadora. Het duurde even voor ik het gevonden had. Het is een voorstadje van Lissabon. Eigenlijk bijna een ´favela´. Je komt er langs wanneer je met de trein naar Sintra gaat.  Abel Xavier die met die geverfde haren die ooit bij PSV speelde, heeft hier ooit gevoetbald. 

Leixoes

De haven van Porto, Matosinhos. Het Excelsior van Portugal zeg maar. Ook dit duurde ene aantal jaren voordat ik het gevonden had. In de jaren ’80 en ’90 verbleef ik tijdens de vakanties altijd enkele dagen. in Porto. Portugal stond voor goedkoop, zon en lekker. Porto had iets heel anders. In die tijd kwamen er nog nauwelijk toeristen en werd ik geconfronteerd met de viering van St. Juao. Honderdduizenden op straat.De mensen sloegen elkaar met uienbollen op het hoofd, doorgaans in een plastic uitvoering. Vanuit ons pension gingen we dan naar de stad en met de badspullen verder met de tram naar het strand castelo de queso bij de monding van de douro. In die buurt speelden Leixoes  

Maritimo Funchal
Een eilandploeg. Mitchel van der Gaag speelde er en nu Arvid Smit, Antoine van der Linden Darl Douglas . Ik zag de ploeg ooit spelen in Faro tegen Farense, Wat een ellende was dat. Een zeer defensieve ploeg en rtoch verloor men met 1-0. Eilandploegen zijn net als havenstadploegen thuis op haar sterkst. Het is dan alsof de tegenstander bang is om de zee in te worden gejaagd. Nu schijnt het beter te zijn met Maritimo.

Nacional Madeira

In 2003 voetbalde de sterspeler van Inter Adriano hier. Ook eilandclub. Het eiland Van de constante temperatuur van 18 tot 24 graden, het groen en vis, veel vis.

Naval

Uit Figueira de Foz. Het plaatsje ligt aan zee ter hoogte van Coimbra. Er is een wit breed strand
en er zijn veel strandappartementen. Qua aanzicht ene beetje het Benidorm van Portugal. De club speelt zelden in de hoogste divisie.

Pacos Ferreira

Die kennen we! Tegenstander van AZ. Het ligt in het binnenland achter Porto. AZ had het er wat moeilijk mee. De ploeg is in haar historie driemaal gepromoveerd naar de hoogste divisie en vaak gelijk weer gedegradeerd.

Penafiel

Een rare naam. Het is een kleine plaats met 7000 inwoners in het dichtbewoonde gebied ten noorden van Lissabon. Ook een soort Volendam, ‘heen em weer’, net als wel 10 ploegen in de Superliga. 

PC Porto

Os Dragoes, de draken. Het stadion van Porto das Antas bezocht ik in de zomer van 1988 nadat de ploeg door een hakballetje van de Algerijn Madjer de Europacup I finale won van Bayern Munchen. Het was een zogenaamd ingegraven stadion. Er was een sintelbaan, die is schuin afgegraven en de helling werd voorzien van tribunes.

Ik zag de ploeg daarna uit spelen bij Farense en thuis tweemaal tegen Ajax, in 1987 en  1998. Porto staat bekend om degelijk en vaak defensief voetbal met soms geniale invallen.  Brazilianen, Diego, Jardel, Branco, Anderson en Aloiso. Portugezen:  Rui Barros en Gomes. Drie jaar gelden trainde Porto op het KNVB sportcentrum Zeist. Ik ben toen even wezen kijken.

Sporting Lisboa

De Groen witte ploeg speelt in het Estadio Alvelade. De vliegtuigen scheren en vlak overheen, net voor de landing op Lissabon airport Portelo. De landing is toch al mooi, wanneer deze over de stad is. Dit is het stadion van Portugal Nederland, halve finale EK 2004. Peter Houtman voetbalde hier met redelijk succes net als Pierre van Hooijdonk, die al snel met de club overhoop lag. In 1998 zat ik op een zondagavond om 21.30 uur braaf in het Stadion en dan is er nota bene mist. Afgelast en een dag later alsnog de wedstrijd tegen Braga, 1-0. Simao was toen nog een talent van 18 jaar. Ik wilde Ajax tippen, maar dacht dacht ach, die zullen hem al wel kennen. Een jaar later ging hij naar Barcelona. Nu speelt hij bij Benfica. 

Braga

De hoofdstad van de Katholieken, een vrome stad. Het stadion van Braga is dat rare met die uitgehakte rots waar niemand zit. Ik zag de ploeg uit spelen tegen Sporting. Braga schakelde 10 jaar geleden Vitesse uit. Braga, ik ben er nooit geweest. Trekt me ook niet.     

Uniao Leiria

Ik ken de stad tussen Lissabon en Coimbra van de befaamde kathedraal. Ook had de stad een paar EK wedstrijden in 2004. Derlei, Andrade en Nuno Valente voetbalden hier.

Vitoria Guimaraes

Een stad waar ik nooit ben geweest. ook weer in het achterland van Porto. Een bedrijvige stad met veel winkels en nijverheid. De bakermat van Portugal. Portugal schijnt hier ontstaan te zijn. Een degelijke ploeg en al sinds mensenheugenis in de Superliga. 


Vitoria Setubal


De staat Setubal ligt 30 km ten zuiden van Lissabon aan de monding van de rivier de Sado  Heerenveen speelde vorig jaar tegen deze club, won met 3-0 en speelde gelijk met 0-0. Ricardo Carvalho en David Nascimento voetbalden hier. Setubal is geen toeristenstad, maar ligt mooi en is met ruim 100.000 inwoners mooi. Het badplaatsje Sesimbra ligt vlakbij.

De tweede divisie ofweg de Liga de Honra kent ook mooie clubs als Estoril, Espinho, Varzim, Olhanensee, Gil Vicente en Rio Ave. Hoe het Farense uit Faro is vergaan weet ik niet. Ik denk dat ze verder zijn afgegleden en dat net terwijl ze twee stadions hebben, het gerenoveerde oude stadion in de stad en het EK stadion vlakbij het vliegveld op 8 km. 

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

3 reacties op Reis langs Portugese steden en stadions – de Portugese Superliga

  1. rommert boonstra zegt:

    raiman op 110 procent. dat lijkt me een onvergetelijke ervaring.

  2. Antoine zegt:

    Helder overzicht:) De steden tussen Lissabon en Viana zijn mij bekend, inclusief Braga en Guimaraes. Deze laatste steden zijn toch het bezoeken waard. Het historisch centrum van Braga en het kasteel in Guimaraes. Van de steden Porto en Lisboa heb ik overigens muziekvideo’s geplaatst, met zelfgemaakte foto’s van deze plaatsen.

  3. Klaverblad zegt:

    Ik ben in de stadions van Braga en Guimaraes geweest. Niet om er naar voetbal te kijken, maar naar de musea. Guimaraes is één keer kampioen geweest -in de vijftiger jaren- en de zwart-wit-foto hangt daar in elke kroeg.

Plaats een reactie