Mijn jaren ´60


Speciaal voor die enkele liefhebbers van dit genre, maar ook om mijn eigen historie vast te leggen. Therapeutisch nuttig is het niet meer. Een paar jaar geleden ben ik er al achter gekomen dat toenmalig gedrag en gevoel voor een groot deel mijn gedrag en competenties van nu bepalen en ik heb daar vrede mee. Aan het eind van de jaren `60 was ik 12. Het wordt een vierluik: 
Deel 1 – School
Deel 2 – Sport en ontspanning
Deel 3 – Thuis en vakantie.
Deel 4 – Kattenkwaad en muziek
 
 
Mijn eerste bewuste herinneringen dateren van de tijd dat ik drie was, 1961 was dat. Ik woonde aan de Dorpsstraat in Renkum en ik had ik alle buslijnen en tijden van de groene bussen van de NBM uit mijn hoofd geleerd. Ook weet ik dat ik op een kerkklok 3 uur kon aangeven, op een middag in Doorn bij mijn oma. Ik herinner me nog dat mijn zusje op komst was. Het was een zaterdagmiddag 23 december 1961 en mijn pa werd van de ijsbaan geroepen, waar hij penningmeester was.
 
Ik besef dat mijn dochter van bijna 5 nu ongeveer het bewustzijn heeft van dat wat ik had in 1963, zeg maar tussen groep 1 en 2 van de Kleuterschool.

 
De kleuterschool was die “Met de Bijbel” op de hoek van de Kerkstraat en de Groeneweg in Renkum. Het is in mijn geheugen een vrij grijze maar niet onplezierige brij. Wat ik ervan herinner is een Sinterklaasviering en vooral mijn ontsnappingen. Het zou nu onbestaanbaar zijn maar ik mocht al vrij snel alleen met de step naar school. Ik werd wel de drukke Dorpsstraat overgezet en daarna stepte ik via de Kerkstraat naar school, toch 800 meter. Ik was weleens zomaar een uur weg met die step. Naar de zandverstuiving of de kruidenier waar ik stiekem voor 10 cent zwart wit poeder kocht. Die 10 cent had ik over van de bloempotkapper die 90 cent kostte, maar waarvan ik zei dat het nu 1 gulden was.
 
Vervolgens naar de Koningin Wilhelminaschool. Die kende ik al wat omdat ik soms met mijn ma meemocht, die invaljuf was. Het eerste jaar was er juffrouw Colenbrander. Geen onlieve maar wel een strenge juf van rond de 40 jaar met een tijdloos uiterlijk (altijd 56). Ze woonde in een huis met een vriendin. Daarna kwamen de Scheveningse juffrouw Uyttewaal. meester Van Leeuwen (die twee trouwden later), juffrouw Nickman, de meesters de Wilde, Kralt en Plomp. En soms viel mijn ma in en die was best streng voor mij. Meester de Wilde was populair. Hij woonde in een gloednieuwe flat aan de Keijenbergseweg, een unicum in Renkum. De flats zijn nu 42 jaar oud en ´sociale woningbouw´ en gaan tegen de vlakte. Meester de Wilde is helaas al jong overleden.
 

 Ik rechts beneden

Het was een Nederlands Hervormde school en dat was ik me terdege bewust. Van de Katholieke scholieren op de Don Bosco en Vita Vera school moest ik niet veel hebben en de kinderen op de openbare Albert Schweizerschool waren anders. Ooit heb ik een roodharig katholiek meisje heel venijnig aan de haren getrokken. Het spijt me nog steeds. Zie blog:
http://www.vkblog.nl/bericht/bericht/126118


Omdat ik altijd al wat een voorsprong had door eigen ontwikkeling en interesse (ik las met 7 jaar al de krant) en de thuislessen van vooral mijn ma, dwaalde ik al die jaren op school vaak met mijn gedachten. Het kon me allemaal niet boeien.
 
In die tijd was er net TV en ook reclame en ik vond dat prachtig zong het liedje van Popla en was het mannetje van Golden Wonder en zong het Californiasoep liedje. Soms speelde ik in de klas een varken. Door mijn rare fratsen stond ik vaak op de gang. Leerkrachten verzuchtten tegen mijn ouders `maar jullie zijn toch een heel normaal ouderpaar`.
 
Op een ouderavond wist ik in klas 3 een aantal plaatsen in Overijsel zomaar aan te wijzen en te benoemen op een blinde kaart. Maar vaak lette ik niet op en miste daarom de clou van spelling met `stam plus t` en van breukrekenen. Vaak een 10 en maar vaak ook wel eens een 4. Een milde vorm van ADHD had ik, waarschijnlijk.
 
Vechten deed ik niet. Het kwam voor dat andere jongens vervelend waren. Wanneer ik de confrontatie aan moest gaan, ging ik voor eigen comfort zelf al op de grond liggen en deelde dan een aantal stevige schoppen uit. De lol voor de aanvaller was er dan snel af.
 
De klas was een mengeling van kinderen van middenstanders, een enkele ambtenaar van de Rijksinstituten in Wageningen en veel werknemers van de papierfabriek Van Gelder. Er werkten toen 2500 mensen in de fabriek, nu nog maar 200. Er was ook een meisje uit `de witte stad`, kleine woningen niet ver van het woonwagenkamp. Die buurt had een slechte naam. Het waren in de klas het algemeen geen hoogvliegers op 2 of 3 na,  maar ik voelde me er wel bij.

In klas 3 kreeg (nu groep 5) kreeg ik signalen dat Helma van H. verliefd op me was, ze wilde me kussen, hoorde ik van anderen, maar ik kon er niets mee. Jo R. was een boefje en wat ouder dan de rest. Ik speelde meestal met neef D. of vriendjes Frank M. en Adri O.
 
Twee uit de klas zijn er inmiddels overleden. Een meisje is destijds op 10 jarige leeftijd verongelukt. Het maakte toen toch minder indruk dan nu, wanneer ik erop terugkijk. Een andere klasgenoot werd maar 35. Juffrouw Colenbrander van klas 1 is pas onlangs overleden. Ze heeft al die jaren met haar vriendin samengewoond. Op een een of andere manier associeerde ik het nooit met een lesbische relatie en ik weet nu nog steeds niet of dat terecht was of niet.
 
In klas 5 of 6 gingen we met een stel naar het bos en ik werd verzocht om (gekleed) op Annemieke C. te gaan liggen en ik moest mijn onderbenen daarbij omhoog houden. Pas later begreep ik dat dit met zwaartekracht en drukverdeling had te maken.
 
Toen ik later als een van de weinigen naar het Christelijk Streeklyceum in Ede ging, liet ik de Renkumse klasgenoten snel achter me liggen. Ik had een ander leven, vooral buiten Renkum. Arrogant, hautain, niet fraai eigenlijk.  
 
Ik was onlangs dan ook blij verast te merken dat meer dan de helft van de toenmalige leerlingen is aangesloten bij www.Schoolbank.nl, waar ik me begin deze maand heb aangemeld.
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-12 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Mijn jaren ´60

  1. Theo zegt:

    Kijk, daar was het wachten op.
    Ook maar bij "jeugdherinneringen" gezet als groepsbeheerder.
    Ik kom er nog op terug, want ik kijk even naar Mies.
    Ook uit de jaren-60.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Theo….waarschijnlijk ben ik ook wel door jouw blogs over vroeger geinspireerd. Maar dit alles kwam toch pas echt boven nadat ik me op http://www.schoolbank.nl heb gestort.

  3. Blew zegt:

    Geen spat veranderd! Mooi blog!

  4. ceesincambodja zegt:

    Interessante achtergronden van een gemeenteambtenaar, Rene.
    Prettigejaarwisselgroet

  5. Aad Verbaast zegt:

    Altijd leuk om zo’n blog te lezen. Het doet me altijd denken aan wat ik me nog van die tijd herinner. Niet veel.
    Jammer eigenlijk. Het is toch een belangrijke periode in het leven.
    Voornemen in een volgende leven voor me: meteen een dagboekje gaan bijhouden!

  6. cor3306 zegt:

    natuurlijk ben ik er als de spreekwoordelijke kippen bij als het over’vroege jeugdherinneringen gaat( een milde vorm van…..that make the two of us, maar mijn met zekerheid bewuste geheugen reikt niet verder terug dan wellicht de laatste helft van mijn 4e jaar

  7. Theo zegt:

    Schoolbank heeft me al heel wat contacten opgeleverd.
    Onlangs na 44 jaar een ontmoeting in Hillegom met studiegenoot die kunstschilder is.
    Paar opmerkingen:
    * praat jezelf geen ADHD aan; zo waren jongens en zo zullen ze altijd zijn
    * je pas verdedigen als je ligt: is dat in figuurlijke zin nog zo?
    * je milieu is keurig burgerlijk en dat heeft veel stabiele mensen opgeleverd;
    * dat volwassenen homo of lesbisch waren, was tot pakweg 1965 geen item
    * sexueelgetinte activiteiten in opdracht: is dat zo gebleven?

  8. paco painter zegt:

    Ik vind het altijd knap hoe mensen zich nog van alles weten te herinneren van vroeger. Zelf weet ik alleen nog dat ik in een kolenhok werd gesmeten omdat ik vroeg waarom een priester altijd zo boos keek

  9. Rene Scheffer zegt:

    Blew…eerst dacht ik dat ik er niet op lijk, maar bij nadere beschouwing toch wel
    Cees….Thanks en hetzelfde!
    Aad V….het zijn ook maar flarden. Van de middelbare school heb ik weer veel minder details, met name de namen weet ik niet,
    Cor….Jij en Theo zijn wat dit soort biogs mijn voorbeelden
    Theo …je vragen
    – ik had en heb wel iets van Attention Disorder, ben heel snel afgeleid.
    – tot op zekere hoogte, ik laat het meestal niet zover komen, zonder mezelf tekort te doen, ik verander dan de omstandighedne of herdefinieer het probleem of als het net anders kan word ik heel venijnig
    – dat is zo!
    – ow vandaar!
    – Ik ben een opportunist en dat betekent `ja als het me uitkomt` heb overigens niets met SM
    Paco…meestal keken die priester toch zo blij! vreemd.

  10. thera zegt:

    Hahaha, die Paco. 🙂
    René, zozo, jaja, nounou… veel christelijk dus, dat is mij goddank 😉 bespaard gebleven. Een paar jaar na jou, slechts enkele kilometers verder, groeiden wij echt op in de revolutionaire jaren zestig. Op de lagere school hadden we al schoolfeesten, ’s avonds, met een disjockey (de hipste meester) en werd er al heel wat geschuifeld op je t’aime en a whiter shade of pale. Vanaf de vierde klas op schoolkamp met ook weer veel feesten, en lang leve de hippe meester. Zelf had ik nogal een saaie meester met vet rood haar. Beetje saaie man, behalve als hij over geschiedenis begon te vertellen. En.. Ojee, je hebt wat losgemaakt. Misschien maar een estafetteblog gaan schrijven? 😉
    Hahaha, echt een leuk mannetje was en ben je.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Thera…:-)
    Twas allemaal niet zo streng. Maar wat blijft hangen is "mannetje"…..
    De iets wildere dingen kwamen bij mij pas in klas 2 VWO.
    Estafetteblog, geen verkeerd idee.

  12. fred van der wal zegt:

    Ik ben geboren in 1942 dorpstraat te Renkum

  13. ceesincambodja zegt:

    Gelukkig nieuwjaar, Rene!

  14. Draver zegt:

    Rene mooie blog en de beste wensen voor 2010.

  15. sprakeloos zegt:

    Prachtige klassefoto, een mix van het strakke uit de voorgaande decennia, maar het losse van de jaren zeventig zat er nog net niet in.
    De Dorpsstraat is nu gelukkig een promenadeachtig geheel, we gaan vooruit.
    Beroepshalve heb ik nog wel eens te maken met wat mensen uit Renkum die in de buurt zouden kunnen wonen van het woonwagenkampje, de Boendes…..misschien zegt je wat.
    O ja, de beste wensen

  16. Rene Scheffer zegt:

    Fred….Ik weet het, net voordat een groot deel van de mannelijke bevolking werd meegenomen voor de arbeidsainsatz, U heeft zich aan het dorpse milieu ontworsteld getuige uw faam als Internaltionaal erkend kunstenaar
    Cees…Thanks!
    Draver…Graag gedaan en u ook een mooi 2010
    Sprakeloos….Klopt en `de Boenders`, uh ja die waren wel bekend-berucht in die tijd.

  17. sprakeloos zegt:

    en nu nog steeds René

  18. Jannie Lijst zegt:

    Grappig om te lezen René, haalt leuke oude herinneringen boven. Foto van groep 6, tja alle namen en daarbij de persoonlijkheden staan nog in mijn gedachten gegrift. Leuke tijd.

  19. Jannie Lijst-Matser zegt:

    Oh ja, was toen nog geen Lijst, maar Jannie Matser.

Plaats een reactie